Näin luot 200 000 euron liikevaihdon kolmessa vuodessa - ja yksin! (Myyntimeiliguru Timo Jäppinen teki sen ja kertoo nyt miten.)

Copywriting-kouluttaja Timo Jäppinen vannoo lukemisen nimeen. “Et voi luoda uutta ellet ruoki luovuuttasi uusilla ideoilla ja kokemuksilla.”

Copywriting-kouluttaja Timo Jäppinen vannoo lukemisen nimeen. “Et voi luoda uutta ellet ruoki luovuuttasi uusilla ideoilla ja kokemuksilla.”

Olen huomannut, että parhaiden uutiskirjeiden otsikot vaikuttavat minuun lähes biologisella tasolla. Ne herättävät uteliaisuuden, joka paisuu niin suureksi, että on pakko klikata. Vaikka moni internetyrittäjä harrastaa klikkiotsikointia, Suomessa harva tekee sen niin hyvin kuin suoramarkkinoinnin mestari Timo Jäppinen. Vai mitä näistä sanot?

”Mies. Kannettava. 175 894 € myyntiä. Miten?”

”Voiko SOMELLA oikeasti tehdä rahaa? (60 päivän testin tulokset)”

”Yksinkertainen kampanja joka pelasti asiakkaani”

”Salaisuus kuinka Jukka melkein tuplasi firmansa liikevaihdon”

Paitsi että Timo on taitava sorvaamaan myyntimeilejä jotka nappaavat huomion, hän on myös käsittämättömän tuottelias. Timo lähettää minulle ja 16 000 muulle sähköpostilistansa ihmiselle lähes joka päivä meilin, jossa hän markkinoi myyvän kirjoittamisen tai markkinoinnin automatisoinnin kurssejaan. Ja kauppa käy: yhden miehen firman vuotuinen liikevaihto on lähemmäs 200 000 euroa. Noihin lukuihin hän on päässyt kolmessa vuodessa. Kuka on tämä 33-vuotias mainostekstien mysteerimies ja miten hän on tehnyt menestyksensä?

Timo, miten sinusta tuli mainosmies?

”Se on verenperintöä. Isäni teki uransa muun muassa Unileverin ja Fazerin markkinoinnissa, jossa hän oppi ostamaan mainontaa. Läpi nuoruuteni juttelimme hänen kanssaan mainoksista. Lopulta hän kyllästyi vastailemaan kysymyksiini ja iski käteeni kirjan ”Ogilvy on Advertising”, joka on maailman menestyneimmän mainostoimiston perustajan johdatus mainonnan tekemiseen.”

”Vaikutuin siitä, mitä Ogilvy sanoi menestyksestään: hänen salaisuutensa on, että hän tietää mainonnasta enemmän kuin kukaan muu. Tajusin, ettei mainonta ei ole vain luovien häröjen puuhaa, vaan että lukemalla voin hankkia kilpailuetua muihin.” 

”Kiinnostuin yhä enemmän suoramarkkinoinnista ja mitattavien tulosten tekemisestä mainonnalla. Olisin lähtenyt Ogilvyn oppiin, mutta hän oli jo kuollut. Kunnes 23-vuotiaana, hakiessani töitä mainostoimistoista, törmäsin Ogilvyn sitaattiin, jossa hän sanoi että “kukaan muu ei tiedä suoramarkkinoinnista yhtä paljon kuin Drayton Bird”. Otin selvää, kuka Drayton on ja luin hänen kirjansa. Sen lopussa oli miehen sähköpostiosoite. Lähetin hänelle meiliä. Yllätyksekseni hän vastasi.” 

”Jatkoimme viestittelyä parin vuoden ajan samalla kun opiskelin alan lainalaisuuksia mainostoimistoissa Tampereella  ja Helsingissä. Lopulta pyysin, että ottaisiko Drayton minut hommiin. Hän sanoi, että ei missään nimessä! Mutta en uskonut. Sitten pitkän väsytystaistelun tuloksena hän viimein myöntyi.”

“Lukemalla voin hankkia kilpailuetua muihin.”

Kerro joku varhainen muisto copywriter-uraltasi.

”Olin juuri aloittanut hommat Draytonin firmassa Englannissa kun sain tehtäväksi kirjoittaa mainostekstit australialaisen maisemavalokuvaajan Ken Duncanin koulutuskiertueen myymiseksi. Vaikka markkinointi oli aloitettu jo 11 kuukautta aiemmin, liput eivät olleet menneet kaupaksi. Eivät, vaikka Duncan oli suosittu omalla alallaan ja hänen fanikerhoonsa kuului kymmeniä tuhansia ihmisiä. Nyt oli kiire, sillä aikaa kiertueeseen oli enää kuukausi.”

”Kun tutkin heidän myyntisivunsa, näin, että noin liuskan mittaisessa tekstissä oli kyllä faktat paikallaan mutta tunne puuttui. Joten ryhdyin hommiin. Kerroin havainnollisesti, mikä on aloittelevan valokuvaajan kipupiste. Käänsin jokaisen faktan hyödyksi ja perustelin, miksi kannattaa tulla koulutukseen. Lisäksi nostin esiin mahdolliset epäilykset, jotka saattavat herätä osallistujien mielessä. Kun sain tekstin valmiiksi, sitä oli kahdeksan liuskaa. Laskeutumissivun lisäksi kirjoitin viisi meilitekstiä.” 

”Kun kampanja käynnistyi, pelkäsin että he olivat pitkään jatkuneella markkinoinnillaan jo ehtineet nuijia kohderyhmänsä puhki. Mutta kolmannen sähköpostin jälkeen liput oli myyty loppuun. Tuohtuneet ihmiset ottivat yhteyttä järjestäjiin ja valittivat sitä, ettei kiertueesta oltu infottu aiemmin! Tuossa casessa asiakas sai markkinointipanostukselleen 118-kertaisen tuoton.”

“Asiakas sai 118-kertaisen tuoton.”

Kerro tyypilllisestä työpäivästäsi.

”Teen arkisin töitä kolmisen tuntia päivässä, olinpa Tampereella tai Bangkokissa. Tuohon kolmeen tuntiin sisältyy lounastauko. Siinä ajassa kirjoitan itselleni uutiskirjeen tai blogitekstin tai sitten teen videon tai podcastin. En juurikaan ota uusia henkilökohtaisia asiakkaita, koska se mitä teen itselleni, on niin tuottavaa. Pääosa tuloistani tulee tarjoamistani verkkokoulutuksista, joiden kohderyhmänä on etupäässä yrittäjät.”

Mikä on hyvän markkinoinnin resepti?

”Ensin sinun pitää ymmärtää, mikä on asiakkaasi kipupiste eli minkä ongelman tuotteesi ratkaisee. Sen jälkeen kysymys on enää siitä, miten esität asian. Aluksi pitää vääntää puukkoa haavassa, jotta asiakas tunnistaa ongelman ja ymmärtää sen vakavuuden. Sitten pitää kertoa, että miten kivusta pääsee eroon. Logiikka on sama kuin lääkärikäynnissä: ensin lääkäri painaa, että ”tästäkö kohdasta sattuu” ja sinä ulvot että ”ai ai kyllä kyllä”. Sen jälkeen olet valmis tekemään ihan mitä tahansa lääkäri sanoo.” 

”Tuo logiikka pätee mihin tahansa markkinointiin, myitpä valtamerilaivojen pohjamaaleja tai verkkokursseja. Jos firmat eivät osaa painaa kipeästä kohdasta, myyntiteksti jää laimeaksi eikä asiakas ymmärrä, että tuote voisi olla hänelle hyödyllinen.”

“Aluksi pitää vääntää puukkoa haavassa ja sitten kertoa, miten kivusta pääsee eroon.”

Kerro myyvän tekstin kaava.

”Tekstiä muotoillessani käytän usein rakennekaavaa AIDCA. Kirjaimet viittaavat sanoihin attention (huomion herättäminen), interest (kiinnostuksen ylläpitäminen), desire (halun herättäminen), conviction (vakuuttaminen) ja action (kehote toimia). Huomio herää hätkähdyttävällä väitteellä (’näin tuplaat lukunopeutesi 7 päivässä’). Kiinnostus pysyy yllä avaamalla lupaustasi (’tämä on mahdollista koska…’). Halu herää näyttämällä, että lupaus on totta (’olemme jo auttaneet jo 5 000 asiakasta’). Vakuutat lukijan lisätodisteilla tai takuulla. Lopuksi kerrot mitä haluat asiakkaan tekevän (’toimi nopeasti sillä tarjous on voimassa vain 3 päivää’). Jos nämä elementit löytyvät tekstistä, niin yleensä tuloksia syntyy. Kunhan kohderyhmä on oikea.”

”Myyntipuheen pohjustaminen on tärkeää. Puheen aluksi jokin lupaus saattaa kuulostaa liian uskomattomalta, mutta kun rakennat myyntipuheesi oikein eli askel kerrallaan, voit antaa lopussa kovankin lupauksen uskottavasti. Asiakkaan pitää uskoa ensin yksi asia, jotta hän voi uskoa toisen. Jos hän uskoo kolme asiaa, hän todennäköisesti uskoo neljännenkin ja siksi haluaa ostaa.”

Hyvä markkinointi lähtee asiakkaan ongelmasta. Miten paikannat ongelman, jonka tuote ratkaisee?

”Kun kirjoitan asiakkaalle, tutkin ensin mitä hänen omat asiakkaansa sanovat ja kysyvät tuotteesta. Sitten luotan omaan intuitiooni. Syvin kipupiste kumpuaa aika nopeasti jostain itsestä. Ajattelen, että markkinointi on puoliksi tiedettä ja puoliksi taidetta. Sen tiedepuolen voi oppia, mutta taidepuoleen ei auta pelkkä tekniikka. On jotain, mikä pitää kaivaa itsestä, että voi ymmärtää ihmisiä. Siinä minua auttaa paitsi elämänkokemus myös esimerkiksi kaunokirjallisuuden lukeminen. Siksi 80 % kaikesta mitä luen, on kaunokirjallisuutta, ja 20 % ammattikirjallisuutta.” 

”Lukeminen on tärkeää myös itsensä uudistamiseksi. Englannin kielessä on sanonta ”garbage in, garbage out”, mikä viittaa siihen, että et voi luoda uutta ellet ruoki luovuuttasi uusilla ideoilla ja kokemuksilla. Tämä on minulle tärkeää paitsi kirjoittajana myös yrittäjänä.”

“On jotain, mikä pitää kaivaa itsestä, että voi ymmärtää ihmisiä. “

Miksi markkinointi niin usein epäonnistuu?

”Monet firmat eivät uskalla puhua negatiivisista asioista, esimerkiksi asiakkaan peloista, kuten ’en luota myyjään’ tai ’pelkään, että jos tilaan laihdutuskurssin, niin epäonnistun taas’. Pelot ovat voimakkaita syitä tehdä tai olla tekemättä jotain. Siksi puhun asiakkailleni brutaalista rehellisyydestä, joka on helpoin tapa erottautua kilpailijoista. On tärkeä uskaltaa mennä pimeälle puolelle ja noteerata markkinoinnissa asiakkaan pelot.”

”Jos lupaat, että ’näin tuplaat lukunopeutesi 7 päivässä’, asiakkaan ensimmäinen ajatus on, että paskapuhetta. 90 % firmoista kyllä tiedostaa, että lupaukset herättävät epäilyksiä, mutta silti päättää sivuuttaa ne. Parempi taktiikka olisi huomioida epäilys: ’ymmärrän, että olet skeptinen, sillä minäkin epäilin ensin, mutta tässä on syy, jonka vuoksi tekniikka todella toimii…’ ja sitten mennään asiaan. Epäilyksen huomioiminen vie sinut samalle puolelle asiakkaan kanssa. Toisen huolen noteeraaminen osoittaa inhimillisyyttä, sen sijaan, että yrität myydä väkisin.”

”Kaikissa tuotteissa on aina jotain, joka herättää kysymyksiä asiakkaassa. Esimerkiksi jos tuotteesi on käsittämättömän hyvä, niin todennäköisesti se on kallis. Silloin hinta pitää nostaa esiin tyyliin ’suoraan sanottuna tuote ei sovi kaikille’, sen sijaan, että vängätään että ’osta nyt, tämä on paras’. Huipputuloksiin ei pääse faktoja, ominaisuuksia tai hyötyjäkään latelemalla, vaan tärkeää on inhimillisyys ja samastuminen.”

”Markkinointi voi epäonnistua myös siksi, että kohderyhmää puhutellaan väärään sävyyn. Muutama vuosi sitten eräs Ranskan kovimmista copywritereista tuli vartavasten Tampereelle minua tapaamaan. Vaikka hän teki töitä maailman suurimmille suoramarkkinointifirmoille ja oli lukenut helvetisti alan kirjoja, jokin hänen teksteissään ei puhutellut. Tajusin, että vaikka hänellä oli kaavat hallussa, hän kirjoitti aina samalla tavalla riippumatta siitä, mitä oli mainostamassa ja kenelle. Eli sävyjen taju puuttui. Siksi tekstit tuntuivat mekaaniselta.”

”Se ei toimi, sillä copytekstien kirjoittaminen on näyttelijän hommaa. Pitää osata mennä sellaiseen rooliin, joka puhuttelee kulloistakin kohderyhmää. Vaikka tekstin rakenteen näkökulmasta on sama, myydäänkö sijoituksia erikoislääkäreille tai laihdutustuotteita kuluttajille, niin tekstin sävyn näkökulmasta ei.

“On tärkeä uskaltaa mennä pimeälle puolelle ja noteerata asiakkaan pelot.”

Puhut paljon inhimillisyydestä. Miksi se on tärkeää nostaa markkinoinnissa esiin?

”Psykoterapeutti Tommy Hellsten puhuu siitä, että vahvuuteenkin voi sairastua. Silloin epäilykset ja heikkoudet lakaistaan maton alle. Vahvuuden ongelma on siinä, että kun ihminen tai firma vaikuttaa täydelliseltä, siitä puuttuu inhimillisyys ja siksi siihen on vaikea samastua. Ilman samastumista taas ei ole luottamusta, mikä on myymisen elinehto.” 

”Siksi vikojen myöntäminen on todellista vahvuutta. Jos uskallat sanoa, että  ’ennen me mokattiin asiassa x mutta me ollaan otettu mokista opiksi ja nyt tiedetään miten homma pitää hoitaa’, osoitat olevasi rehellinen, mikä lisää asiakkaan luottamusta sinuun.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

”Että pääsen eläkkeelle! Tosin nämä minun työpäiväni ovat vähän kuin puolieläkkeellä olisi. Totta puhuen jatkan jollain tavalla kirjoittamista hautaan asti. Ehkä kirjoitan romaanin, kuka tietää.”

Lisää Timon kullanarvoisia ajatuksia löydät osoitteesta www.timojappinen.fi

– – – – –

Jarkko Meretniemi

Jarkko Meretniemi

Timolle kiitos inspiroivasta haastattelusta! Minua puhutteli varsinkin ajatus brutaalista rehellisyydestä ja inhimillisyyden näyttämisestä. Niinhän se on, että asiakas luottaa sinuun vasta kun osoitat olevasi inhimillinen, esimerkiksi kertomalla vastoinkäymisistäsi ja siitä, miten lopulta onnistuit selättämään ne.

Samaa kaavaa voit käyttää kun kerrot yrityksesi syntytarinan. Jos haluat oppia, miten otat kaavan käyttöösi, lataa kirjoittamani ilmaisopas Näin kerrot yrityksesi tarinan. Kun näytät inhimillisyytesi, ansaitset asiakkaan luottamuksen – ja myyt enemmän!

"Ei ekspertti vaan ihan Pertti vaan" - miten asiantuntija blogaa samastuttavasti

Aina kun vedän tarinakoulutuksia, yritän aloittaa tilaisuuden anekdootilla, joka osoittaa että olen viallinen ihminen. Vaikka että ”suurin virheeni aloittelevana blogaajana oli epätoivoinen yritys kuulostaa fiksulta, sillä seurauksella että kukaan ei ymmärtänyt mitä yritin sanoa”. Tai että ”epäonnistuin kirjailijana, ja siksi minusta tuli tarinakouluttaja”.

Miksi kukaan vapaaehtoisesti paljastaisi haavoittuvuutensa? Koska me kaikki, kuulijat mukaan lukien, olemme erehtyväisiä ja tuntevia, ja kohtaamme joka päivä hankaluuksia ja vastoinkäymisiä. Siksi tarinankertoja, joka paljastaa epäonnistumisensa ja niistä saamansa opit, tarjoaa kuulijalle vahvan samastumisen kokemuksen. 

Mihin samastumista tarvitaan? Tunteiden herättämiseen. Jos kuulijalla ei ole tunneyhteyttä sinuun, millään mitä sanot, ei ole kuulijalle merkitystä. 

Tarvitset kuulijan tunteita vaikuttaaksesi hänen ajatteluunsa ja käyttäytymiseensä. Ilman tunnetta väittämäsi haihtuu kuulijan mielestä, sillä pitkäkestoisen muistin toiminta vaatii tunnejäljen syntymistä. Ja jos haluat vaikuttaa kuulijan päätöksentekoon, ilman aivojen tunnekeskuksen osallistamista ihminen ei kykene yksinkertaisimpiinkaan päätöksiin.

Ihmisaivot on rakennettu nykyajan vaatimuksiin nähden virheellisesti: ne hylkivät puhdasta informaatiota. Mutta kun kuulija samastuu sinuun, tunneyhteys salakuljettaa väittämäsi kuulijan mieleen – vähän niin kuin Troijan hevonen – ja niin väittämästäsi tulee hänen ikiomansa.

Asia, joka huolestutti parin viikon takaisen blogiworkshopin osallistujia, liittyi inhimillisyyden esiintuomiseen. Jos asiantuntija paljastaa olevansa erehtyväinen, miten käy ammatilliselle uskottavuudelle? Ei kai kukaan luota vialliseen asiantuntijaan? Huoli on ymmärrettävä mutta turha.

Kokosin alle kolme tapaa, joilla asiantuntija voi olla sekä ihminen että säilyttää uskottavuutensa.

1) Paljasta viallisuutesi siviilielämässä

Osoita viallisuutesi muilla elämän osa-alueilla kuin asiantuntijatontilla. Esimerkiksi autonratissa, lasten kanssa, parisuhteessa tai koriskentällä on joka päivä tilanteita, jotka pakottavat nöyrtymään ja oppimaan uutta. Käytä tekemiäsi virheitä ja niistä saamiaisi opetuksia vertailukohtina, joilla valotat oman erityisalasi ongelmia. 

Jos mökkireissulla olet riidellyt ystäväsi kanssa, tehnyt sovinnon ja huomannut suhteen syventyneen, voit käyttää tätä kriisiviestinnällisenä esimerkkinä miksi firman kannattaa pyytää anteeksi vilpittömästi – suhde asiakkaaseen on pelastettavissa, kenties jopa syvennettävissä. Näin käytettynä esimerkit vajavaisuudestasi eivät uhkaa uskottavuuttasi vaan rakentavat luottamusta. 

2) Paljasta intohimosi synty ja matka asiantuntijaksi

Lukijat samastuvat paitsi viallisuuteen myös intohimoon, siihen että jollakulla on selkeä kutsumus ja elämäntehtävä. Asiantuntijuutesi perustuu johonkin alkusyyhyn – tunteeseen tai sysäykseen, jonka vuoksi asia on alunperin alkanut kiinnostaa. Harva ymmärtää mitään hiukkaskiihdytin-insinöörin työstä, mutta jos hän kertoo uransa alkaneen lapsena puretuista leivänpaahtimista ja kodinkoneista, pystymme samastumaan tuohon pikkupoikaan.

Sysäyksestä on luontevaa jatkaa, miten matka toi mukanaan välttämättömät vastoinkäymiset ja opit, jotka nyt ovat jo osa menneisyyttä. Se, että on oppinut menneisyydessä, ei uhkaa asiantuntijan nykytilaa, päinvastoin. Se vakuuttaa lukijan siitä, että asiantuntijuus on koitoksissa testattua ja siksi arvostettavaa, ei kirjaviisautta tai pönötystä.

3) Kuvaa lukijalle kohtaus ja henkilökohtainen reaktiosi

Jos oman viallisuuden paljastaminen tuntuu liian suurelta ensiaskeleelta, blogaavaa tarinankerrontaa voi harjoitella luomalla arkisen kohtauksen, jossa on itse mukana.

Älä aloita kirjoitustasi etäännytetyllä uutiskielellä: "Viime aikoina mediassa on puhuttu paljon työlainsäädännön uudistuksista”.

Kokeile omakohtaista, muutamalla yksityiskohdalla elävöitettyä kuvausta: ”Viime sunnuntaina istuin unenpöpperössä aamiaispöytään. Katsahdin Hesarin pääotsikkoa ja nielaisin kahvin väärään kurkkuun.". 

Kun kehystät viestisi ihmisen kokoisella kohtauksella, joka paljastaa sinun olevan tunteva olento, lukija saa otteen abstrakteistakin asioista.

Samaan aikaan kun asiantuntijaroolin tarjoama piilo on turvallinen, se hankaloittaa viestisi läpimenemistä ja vaikuttavuutta lukijoissa. Siksi roolinaamiota kannattaa varovasti laskea. Palkinto oman ihmisyytesi paljastamisesta on suuri: saat yhteyden lukijoihisi (ja kaupanpäällisiksi itseesi), sinuun luotetaan ja sinua seurataan. Kun olet ensisijaisesti ihminen, lukijaa kiinnostaa kuulla mitä sinulla on sanottavana.

Mutta älä minua usko, kokeile itse.

8 vinkkiä Facebook-markkinoinnista

Eräs tarinallisen markkinoinnin vahvimmista sovellusalueista on sisältömarkkinointi. Facebook puolestaan on tärkeä sisältömarkkinoinnin sisäänheitto- eli inbound-kanava. Pureskelin suomeksi Neil Patelin blogikirjoituksen olennaisen annin. Patelin kirjoitus perustuu BuzzSumon materiaaliin, joka käsittää yli miljardin FB-päivityksen datan. Se on kerätty Yhdysvalloista ja Ranskasta. Patel on tiivistänyt asiansa kahdeksaan kohtaan. 

1. Paras aika julkaista FB-päivitys on klo 22–24.

Huonoin aika puolestaan klo 10–12. Trendi oli samanlainen sekä USAssa että Ranskassa. Syy tähän on lukijoiden huomiosta käyty kilpailu, joka johtaa oletettuun parhaaseen aikaan osuvaan julkaisusumaan.

Suomessa kilpailu ei kenties ole yhtä kovaa, ja FB:n algoritmi toki nostaa päivityksiä yleisön virtaan, mutta asia on ainakin kokeilemisen arvoinen.

2. Yhdistä kuva ja kysymys.

Postaukset oli tutkimuksessa jaettu kysymyksiin, kuviin, videoihin, linkkeihin, vinkkeihin (giveaways) ja tarjouksiin/alennuskoodeihin. Nämä rankattiin sen perusteella, mikä tyyppi keräsi eniten tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja. Eniten jakoja keräsivät videot, eniten kommentteja vinkit ja eniten tykkäyksiä kysymykset. 

Kuvat ja videot olivat siis oletetusti kärkisijoilla. Kun niihin yhdistää vielä kysymyksen,  vaikutus on maksimaalinen.

3. Sunnuntai on hyvä päivä.

Sunnuntaina ja lauantaina tehdyt kaupalliset päivitykset saivat aikaan enemmän kuhinaa kuin viikolla tehdyt. 

4. Pidä linkitetyn sisällön mitta kohtuullisena.

Tutkimuksessa selvitettiin, minkä mittaisiin artikkeleihin tehdyt FB-linkkaukset toimivat parhaiten. Sen mukaan 1000–3000 sanaa olisi Facebookiin linkitetylle blogikirjoitukselle optimimitta. Sääntöä ei voi suoraan soveltaa suomeen, koska kieli on eri.

5. Pidä linkin sisältöä kuvailevan FB-postauksen mitta lyhyenä.

Tutkimuksen mukaan optimi on 0–50 merkkiä. Tuon edellisen virkkeen mittavälilyönteineen on 42 merkkiä ja ilman 37. 

6. Älä upota videota Youtubesta.

Vaikka videolla saa hyvin huomiota, älä upota sitä Youtubesta, vaan käytä FB:n omaa jakomekanismia. Tutkimuksessa suoraan Facebookiin jaetut videot keräsivät seitsemän kertaa enemmän tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja kuin Youtubesta embeddatut.

7. Jaa Instagramista Facebookiin.

Instagramista Facebookiin jaetut kuvat keräsivät 23 % enemmän toimenpiteitä kuin suoraan FB:ssa jaetut.

Johtuneeko siitä, että FB ja Instagram ovat samaa konsernia ja FB haluaa ohjata käyttäjiä Instagramiin. Youtuben puolestaan omistaa Google...

8. Älä käytä hashtageja.

Hashtagein varustetut FB-postaukset keräsivät 34 % vähemmän toimenpiteitä kuin ilman niitä tehdyt.

Kuten jo Patel oman artikkelinsa lopussa toteaa: tutkimuksessa on kyse korrelaatioista. Ohjeet eivät ole yleispäteviä. Lisäksi vastaajat ovat eri markkina-alueelta. Toisaalta osa kohdista kertoo enemmän siitä, miten Facebook toimii kuin siitä, miten kuluttajat toimivat.

Kannattaa myös käydä katsomassa Patelin alkuperäinen postaus jos ei muuten, niin siellä olevien graafien vuoksi.

Pätevätkö yllä olevat lainalaisuudet Suomessa?